Största vinsten för mig, vad känner ni?

Det finns ju många vinster med att följa 5:2-dieten (jag kommer nog börja kalla det 5:2-metoden framöver, en dieten är det inte riktigt). Förutom viktnedgång finns forskning som pekar åt att det kan minska risken för cancer och andra åldersrelaterade sjukdomar. Men för mig är nog den största vinsten hittills hur hela mitt sätt att förhålla mig till mat har vänts upp och ner!

Från att ha älskat mat men samtidigt haft problemet att det inte går att ha under kontroll, något som man bör inta med måtta annars får man dåligt samvete till något som man kan njuta av utan att för den delen sukta efter mängder av mat. Jag blir så mycket nöjdare nu, både av smak och mätthet, av mycket mindre. Det är så okomplicerat det kan bli!

Det vore kul att höra några rader från er andra som äter enligt 5:2-metoden. Vad upplever ni är den största vinsten?

7 thoughts on “Största vinsten för mig, vad känner ni?

  1. Jag skulle vilja veta – finns det någon övre åldersgräns för 5:2 rutinen? Är själv snart 80 men frisk!

    • Vet inte om det finns några åldersrekommendationer, men jag tycker absolut att du ska prata med din läkare först för att vara på den säkra sidan.

  2. Oj det är ju så många vinster … det blir billigare, jag märker att mina matkostnader blir mycket mindre varje månad. Mycket mer avdramatiserad relation till mat. Gått ner i vikt, kan ha kläder jag inte kunnat ha på flera år. Tycker också mat är godare, njuter mer av varje tugga nu. Skönt att slippa räkna viktväktarpoints… ja listan kan säkert bli ännu längre!!

  3. Jättebra blogg du har med många fina recept.
    Jag kör 16:8 och det passar mig utmärkt men tänkte utöka fastetiden.
    Det är bara fördelar med PF
    Har gått ner 10 kilo på 2 månader.

    • Tack! Intressant med 16:8, har inte provat det men principen är ju nästan densamma. Fördelen med 5:2 som jag ser det är att man kan ha helt ”vanliga” dagar, t ex vid fest eller i sociala situationer där man inte känner för att delge att man fastar.

  4. Intressant att läsa. Håller på med 5:2 fastan själv men trodde inte att man kunde äta också! Ska man inte bara dricka när man fastar eller är det mängden kalorier som betyder något?

    • Enligt den metod som Michael Mosley och Mimi Spencer har definierat så ska/kan man äta upp till 600 kcal (500 för kvinnor) de dagar man fastar. Och naturligtvis dricka massor av vatten!

Kommentera

