Vägning – När?

Jag vägde mig första gången inför att börja efter 5 2-dieten på morgonen samma dag som min första fasta. Man kan lugnt säga att påskhelgen hade sitt tydliga bidrag i siffrorna som visades på vågen: 92.5 kg

Jag har funderat lite på när och hur ofta man bör väga sig:
Min första vägning var på morgonen före fastan. För att vägningarna ska vara så korrekta som möjligt bör jag fortsätta med att väga mig på dessa dagar. Men det blir ju trevligare siffror om man väger sig på morgenen efter en fasta. Jag kommer nog väga mig båda dessa gånger så länge jag orkar.

Angående intervall så tänker jag att man antingen väger sig ofta, typ varenda dag, på detta sätt så fångar man upp alla naturliga upp och nedgångar i vikten. Väger man sig mer sällan, typ en gång i veckan, finns risken att man ena vecka väger sig i en naturlig ”dipp” och nästa vecka i en naturlig ”topp”. Att få illusionen av att man står still eller till och med har gått upp kan ju lätt få en att tappa motivation och tilltro till metoden. Jag har bestämt mig för tvåveckorsintervall, tillräckligt sällan så att det verkligen ska ge effekt på vågen, men tillräckligt ofta så man kan följa med i vad som händer.

Kommentera

